Oppgradert værstasjon på Eriksrud!

Klubben har vært «plaget» med at værstasjon på Eriksrud har gått tom for batteri når høsten og mørket har trengt seg på. Selv med Holfuy (www.holfuy.com) sin «store» pakke som skal være ment for oss nordboere, ble det ikke nok dags- og sollys på solcellepanelet som er integrert i stasjon.
Styret bestemte derfor at værstasjon skulle få en oppgradering slik at vær-data samt bilder også kunne «nytes» igjennom høst- og vinter tiden.

Ny mast fikk klubben av Torleif Haug, og i våres ved dugnaden, ble denne trygt plantet ned i grunnen. En flott 3-kant mast med gode forhold til å feste utstyr på!

Bilde på kamera har også den siste tiden vært av dårlig kvalitet, og vi fant fort ut hvorfor. Det lå MYE vann inne i kamerahuset. Pakningen har ikke tålt sollyset slik den burde, og vann har trengt seg inn. Ved re-installasjon ble kamerahus lufttørket godt, og pakning/lokk ble skikkelig forseglet.

Bill hadde laget en «skyggelue» i aluminium som også ble festet oppå kamera.

Powersupply for værstasjon nå er ett 110W solcellepanel med en 10A regulator. Dette forsyner ett 12V batteri med 20Ah kapasitet. Værstasjon får sin ladestrøm via en USB-port i regulatoren på 5V DC.

Da håper vi at dette vil holde liv i stasjon også igjennom høst og vinter!

Tom & Rune

Åpen Flydag!

AMK inviterte til «Åpen Flydag» 23.spetember. Invitasjonen gikk ut til klubber i nærområdet samt publisert hos NLF.

Det ble etter forholdende et perfekt fly-vær. Overskyet og vindstille. Mange av klubbens medlemmer tok turen, store som små. Grillen ble fyret opp og både pølser og burgere fikk «ben å gå på»!

Takk for en flott høst-dag!

Video (time-lapse) fra dagen –